Powrót do archiwum artykułów

Drogowskazy życia w Chrystusie

Opublikowane: 12 listopada 2024

Główny werset duchowego życia: Ga 2:20

Jeśli związałeś swoje życie z Jezusem, czy wiesz, co cię teraz czeka? Czy są jakieś prawidłowości, według których będziesz się rozwijał? Owszem! Życie duchowe jako część życia w ogóle, też ma swoje dzieciństwo, młodość i okres dojrzałości. Najwyraźniej widać to w 1J 2:12-14. Jako nowy człowiek możesz odnieść do siebie Ga 2:20. Chrystus stał się rdzeniem twojego życia!

Naucz się na pamięć tego wersetu:
„Jestem ukrzyżowany razem z Chrystusem. Żyję już nie ja — żyje we mnie Chrystus. Teraz żyję w ciele, lecz żyję wierząc Synowi Bożemu, który mnie pokochał i wydał za mnie samego siebie.”

Miej w pamięci te słowa, ufaj zawartej w nich prawdzie i obserwuj, jak sam Bóg przeradza je w rzeczywistość Twojego codziennego życia!
Oto co cię czeka na drogach duchowego rozwoju…

Duchowe dzieciństwo

Jestem ukrzyżowany razem z Chrystusem. Żyję już nie ja…
 
Cechy charakterystyczne

Okres ten charakteryzuje się radością z przebaczenia grzechów dzięki śmierci Chrystusa na krzyżu (Kol 2:12-14; 1 J 2:12,14), pewnością, że Bóg jest moim Ojcem, a ja Jego dzieckiem (Rz 8:14-16), rozbudzeniem sumienia (Rz 9:1) i entuzjazmem w świadectwie o własnym przeżyciu z Chrystusem (Dz 9:19-20). W tym okresie dziecko Boże staje też wobec pytań w istocie swej podobnych tym, jakie postawił Jezusowi szatan (Mt 4:1-11).

Ograniczenia
Słabe poczucie realności współukrzyżowania (Rz 6:3) Niechęć do zaparcia się siebie (Rz 12:1) Słabe rozpoznawanie woli Bożej (Rz 12:1-2; Hbr 5:12-14) kierowanie się logiką dawnego życia (1 Kor 3:1-9)

Oznaki wyrastania
Wyrastam z duchowego dzieciństwa, gdy (1) świadomość, że postępuję źle, przeradza się w świadomość, że jestem zły (Rz 7:14-25) (2) Gdy pytam w rozpaczy: Dlaczego jestem zły, skoro z Chrystusem jestem ukrzyżowany? (3) Gdy rodzi się we mnie gotowość do pójścia śladami Jezusa nawet za cenę własnego życia (J 12:24; Dz 20:24) (4) Gdy zaczynam przeżywać fakt, że Chrystus jest rdzeniem mojego życia (rozważ: Rz 6:11, 14)

Boże lekcje
W tym okresie Bóg chce nas nauczyć co najmniej dwóch rzeczy Ufać wbrew nadziei (Rz 4:18-22); w tym celu spełnia swe obietnice, gdy wygaśnie nasza nadzieja na ich spełnienie Miłować Go ponad wszystko (Mt 22:37-38); w tym celu objawia nam głębię naszej grzeszności (Łk 7:47)

Potrzeby
Największą potrzebą duchowego dzieciństwa jest poznawanie Pisma Świętego (2 Tm 3:16; 1 Ts 2:13; Hbr 5:11-6:3; 1 P 2:2) Czytaj je z modlitwą: „Panie, otwórz mi oczy na to, co w Twym Słowie czytam, a to, co zrozumiem, zastosuję w życiu”

Niebezpieczeństwa
Oziębłość duchowa spowodowana utratą cierpliwości w oczekiwaniu na spełnienie się obietnic oraz wyraźnym i bolesnym dostrzeganiem własnej niedoskonałości Lęk przed opowiadaniem się przed ludźmi po stronie Jezusa Chrystusa (2 Tm 1:6-9)

Złoty werset
„Wraz z Nim zostaliście pogrzebani w chrzcie. W Nim też zostaliście wskrzeszeni przez wiarę w działanie Boga, który Go wzbudził z martwych” (Kol 2:12-14)

Duchowa młodość

Żyje we mnie Chrystus…

Cechy charakterystyczne
Do cech charakterystycznych tego okresu należy przeświadczenie, że kto jest w Chrystusie, jest nowym stworzeniem (2 Kor 5:14-17; Kol 1:27; 2:3, 9), świadomość wolności od prawa grzechu i śmierci (J 8:31; Rz 8:1-2; 1 J 2:13-14), poznanie własnych możliwości w Chrystusie (Ga 5:22-25; Ef 1:17), pewność, że od miłości Boga nic nas nie oddzieli (Rz 8:37-39) — oraz młodzieńczy idealizm w odniesieniu do duchowych sfer życia, nie tolerujący paradoksów woli Bożej.

Ograniczenia
Słaba świadomość paradoksów zaznaczających się na styku codziennego życia i woli Bożej, jak np. Dlaczego Bóg uzdrawia, ale nie wszystkich? Dlaczego, pomimo miłości do Boga, muszę dochodzić do doskonałości przez cierpienia? (Hbr 2:10; 5:7-10) oraz Dlaczego, mimo mojej gorliwości, nie ma przebudzenia?

Oznaki wyrastania
Odejście od fascynacji znakami i cudami na rzecz fascynacji motywami i celowością Bożego działania. Człowiekowi zaczyna mniej zależeć na tym, by Bóg działał, bardziej zaś na tym, by działać jak Bóg.

Boże lekcje
W tym okresie Bóg chce nas nauczyć co najmniej dwóch rzeczy: Że Chrystus jest rdzeniem naszego życia (Ga 2:20); i dlatego przenika On nas poczuciem związania z Nim, nawet jeśli intensywność naszych praktyk pobożnościowych jest mniejsza. Że liczące się zwycięstwo odnoszone jest przez wiarę w to, kim się jest w Chrystusie.

Niebezpieczeństwa
Pycha wynikająca z faktu bycia wybranym i używanym przez Boga (Rz 11:19-22). Skłonność do duchowych „wzlotów i upadków” wynikających z załamywania się paradoksami woli Bożej.

Złoty werset
„Kto jest w Chrystusie, jest nowym stworzeniem. Stare przeminęło i nastało nowe.” (2 Kor 5:17)

Duchowa dojrzałość

Teraz żyję w ciele, lecz żyję wierząc Synowi Bożemu…


Cechy charakterystyczne
Okres duchowej dojrzałości charakteryzuje się ponownym odkryciem własnego ja, tym razem jednak ja w Chrystusie (Ga 2:20). Ponadto, obejmuje poznanie dróg, po których Bóg kroczył od początku (Ps 103:7; 1 J 2:13-14) oraz życie i postępowanie nie tyle według Pisma Świętego, ile na sposób Boga (2 Kor 4:7-17).

Oznaki osiągnięcia
(1) Pojawia się świadomość nowej tożsamości w Chrystusie (Ga 4:19) (2) Pojawia się niczym nie wymuszone pragnienie życia w sposób Chrystusowy (Flp 3:7-10) (3) Pojawia się chęć „potomstwa” (2 Tm 2:2)

Ograniczenia
Ograniczenia duchowej dojrzałości wynikają z faktu pozostawania w dotychczasowych ciałach i w dotychczasowej, ziemskiej rzeczywistości (1 J 3:2)

Boże lekcje
W tym okresie Bóg pozwala nam — i uczy nas — żyć w wolności synów i córek Boga (J 8:31; Rz 8:18; Ga 5:13; Jk 1:25)

Złoty werset
„Dla mnie bowiem życie to Chrystus, a śmierć to zysk.” (Flp 1:21)

Inne rady: Zasada działania Słowa Bożego

Słowo Boże zachowuje się w naszym życiu jak ziarno zasiane na roli. Jeśli tylko zostało zasiane, to wyrośnie — bo taka jest jego natura. Podobnie, jeśli czytając Biblię, wsiejesz Słowo Boże w swój rozum i uchwycisz się jego treści wiarą, Bóg sam — bez wysiłków z twojej strony — spełni je w twoim życiu.

Rozważ teksty: Iz 55:10-11; Mk 4:26-29; Flp 2:13.

Inne rady: W obliczu prób i pokus 
— pamiętaj

Nie ma człowieka, który by nie był kuszony, którego zło nie chciałoby chwycić na swoją reklamę. Kuszony był sam Pan Jezus (Mt 4:1-11; 26:36-46). Sam fakt bycia kuszonym nie jest grzechem. Grzechem jest ulec pokusie zła.

Pokusa jest próbą wiary, a nie silnej woli (Jk 1:2-4) — wiary w to, że jestem ukrzyżowany razem z Chrystusem i żyję już nie ja, lecz żyje we mnie Chrystus (Ga 2:20). W chwili pokusy powtarzaj sobie ten werset i podejmij decyzję, która byłaby z nim zgodna.

W obliczu próby lub pokusy nie dyskutuj ze złem. Raczej odpowiadaj jak Jezus: Jest napisane… (Mt 4:1-11). Oczywiście powinieneś wiedzieć, co napisano, i dlatego od zaraz zapoznawaj się z Pismem Świętym.

Jeśli uległeś pokusie, wyznaj swój grzech — 1 J 1:9. To, że przegrałeś, nie przekreśla twojego dziecięctwa Bożego. Jeśli On cię przyjął, gdy byłeś w 100% zły, dlaczego miałby cię odrzucić teraz, gdy już jesteś odrodzony?

Rozważ teksty: Rz 5:8-11; 2 Kor 7:9-11; 2 P 3:11.

Inne rady: Czytanie Pisma Świętego

Najważniejsze: Czytaj Pismo Święte jako instrukcję obsługi twego nowego życia.

Czytaj Pismo Święte regularnie i systematycznie — „od deski do deski”. Chcąc przeczytać je w rok, powinieneś czytać 4 rozdziały dziennie (na wakacjach lub na urlopie — 6 rozdziałów dziennie).

Czytaj Pismo Święte z modlitwą: „Panie, otwórz mi oczy na to, co w Twym słowie czytam, a to, co zrozumiem, zastosuję w życiu” (Mt 7:21-27).

Czytając Pismo Święte, staraj się najpierw zrozumieć, w jaki sposób to, co czytasz, odnosiło się do pierwotnych adresatów tych słów — potem szukaj odniesień do siebie. Biblia w dużej mierze wyjaśnia się sama. Jest też jedyną książką, którą czytasz w obecności jej Autora. Warto też, nie bezkrytycznie, korzystać z rad ludzi doświadczonych w wierze, z dobrych słowników i komentarzy.

Najważniejszych dla ciebie fragmentów Pisma Świętego, tzw. złotych wierszy, ucz się na pamięć.

Inne rady: Modlitwa

Modlitwa niejedno ma imię. Może być monologiem, gdy wylewasz przed Nim głębię swego serca (1 Sm 1:10-17). Może być dialogiem, gdy ty mówisz, a On odpowiada, podsuwając ci swoje myśli (1 Kor 2:16; 6:17). Modlitwa może wypływać z rozumu lub ducha, może też być pieśnią (1 Kor 14:4-15). Może być po prostu byciem z Nim.

Ktoś zauważył: „Im kto bardziej zżyty z Bogiem w modlitwie, tym mniej ma do powiedzenia. Aż w końcu milczy. A potem bardziej niż milczy — słucha.”

Inne rady: Kościół jest jak koncert

 

Kościół to nie budynek, tak jak koncertem nie jest filharmonia. Kościół to nie instytucja, tak jak koncert to nie zakład pracy zatrudniający dyrygentów, muzyków i obsługę. Kościół to my w Nim i On w nas, gdy w jakimś miejscu jesteśmy razem i wszystko w nas gra — jak na koncercie.

Twórz Kościół usilnej modlitwy (Ef 6:18).

Wnoś w Kościół duchowe dary, którymi cię Bóg obdarzył (1 Kor 12:1-11).

Wzmacniaj materialne możliwości Kościoła (1 J 3:16-18).

Inne rady: Misja

Misję można prowadzić bezpośrednio i pośrednio.

Ewangelizujesz bezpośrednio, gdy zapoznajesz ludzi z prawdą ewangelii — rozważ: Mt 28:18-20; Dz 8:4-8; Rz 10:13-17.

Ewangelizujesz pośrednio, gdy służąc Kościołowi swoimi darami, czynisz Go godnym pożądania dla ludzi jeszcze nie zbawionych — rozważ: Dz 2:42-47; 16:5.

piotr

Powyższe tematy zestawiłem w oparciu o to, przez co sam przechodzę. Niech służą Twojemu powodzeniu, gdy podążasz Jego śladami.

Dobrej drogi!

Piotr Zaremba

Wspieraj nas

Poniżej znajdziesz dane aby móc zrealizować przelew. 
Znajduje się tam również możliwość wpłaty w zagranicznej walucie.