Opublikowane: 20 kwietnia 2024
Pisma Nowego Przymierza określają Bogiem Ojca Syna i Ducha Świętego. Ten fenomen leży u podstaw naszego poznania Boga jako w Trzech jednego lub jako Jedynego w Trójcy. Określenie „Trójca” jest terminem teologicznym. Podobnie jak wiele innych, nie występujących w Piśmie Świętym określeń, jest ono uzasadnionym i zwięzłym streszczeniem zagadnień odnoszących się do natury Boga. Dzięki nim nie tylko pełniej rozumiemy Jego samego. Lepiej też pojmujemy istotę naszego zbawienia!
W całej otaczającej nas rzeczywistości są zagadnienia trudne do pojęcia. Wystarczy wspomnieć niepojętość natury światła, dzięki któremu żyje przyroda, lub skromnie zauważyć, że naukowcy wciąż zaskakują nas nowymi odkryciami.
Zdaje się, że apostoł Paweł ma rację, gdy zestawia refleksję o złożoności Boga ze spostrzeżeniem o złożoności człowieka.¹ Podobnie jak człowiek jest istotą trójdzielną,² a jednocześnie jedną, tak trójdzielny jest Bóg, a przecież jeden i niepodzielny. Jasne?
Może nie wszystko w pełni, ale to nie przeszkadza nam żyć i cieszyć się pełnią tego, że zostaliśmy stworzeni na obraz i podobieństwo Boga!³
Nie bez związku z planem stworzenia i zbawienia człowieka Bóg przedstawił nam swoją naturę w kategoriach rodzinnych. Te kategorie pozostają najlepsze. Podobnie jak w rodzinie jest element ojcowski, matczyny i dziecięcy, tak Bóg objawia nam się jako Ojciec, Syn i Duch (w języku hebrajskim duch jest słowem rodzaju żeńskiego, choć w tym języku rodzaj gramatyczny rzeczownika, podobnie jak w języku polskim, nie musi rozstrzygać o płci).
Jednak każdy słowny opis rzeczywistości jest niepełny. Bierzemy z niego to, co przybliża nas do zrozumienia stanu rzeczy. Na to, co nadal niejasne, szukamy innych przybliżeń. To prawda, że opis Boga w kategoriach rodzinnych nasuwa myśl o tym, że musiało być jakieś stadium istnienia, w którym Bóg Ojciec był sam, bez Ducha i Syna. Tego jednak nie da się wyłuskać z Biblii. Z niej wynika raczej to, co łatwiej nam w naszych czasach przedstawić na przykładzie komputera. Komputery bowiem też są, z grubsza rzecz biorąc, trójdzielne. Składa się na nie: jednostka główna, monitor i programy. Każdy element ma odrębną tożsamość, lecz już w najgłębszym zamyśle każdy z nich funkcjonuje w związku z pozostałymi. Podobnie jak nie wiedzielibyśmy, co się dzieje w jednostce głównej, gdyby nie objawiało się nam to na monitorze, tak nie wiedzielibyśmy, co się dzieje w Ojcu, gdybyśmy nie zobaczyli tego w Jezusie Chrystusie.4 I podobnie jak żadna praca nie posunęłaby się bez programu — mimo najlepszej jednostki głównej
i najwspanialszego monitora — tak bez Ducha nie można by mówić o naszym nowym, pełnym życiu. W komputerze wszystko jest ważne. Wszystko też było pierwsze.
I podobnie jak w komputerze części pozostają w stałym stosunku do siebie, tak w Bogu, Jego Osoby pozostają
w stałym stosunku do siebie i różnią się od siebie tym wzajemnym ustosunkowaniem. Ojciec pozostaje Ojcem
w stosunku do Syna i nigdy nie będzie czyimkolwiek Synem, Syn pozostaje Synem w stosunku do Ojca i nigdy nie wyrośnie na kolejnego Ojca — Duch przenika całą Świętą Istotę i na zawsze pozostanie Jej Siłą Sprawczą.
Objawienie Boga w Jego Trójjedności raz po raz ożywia sprzeciw i prowadzi do kontrowersji. Czy zatem, w imię jedności, nie można by tych spraw przemilczać? Można próbować. Rzecz w tym, że odrodzony umysł tym bardziej rwie się do harmonii z Bogiem, a uwolniony człowiek tym bardziej chce korzystać z możliwości, które stwarza wolność w Chrystusie. Żyć bez poznania Boga w Trójcy to wyciąć najwspanialsze i najpiękniejsze karty objawienia Nowego Przymierza i umartwiać się trwaniem w Przymierzu Starym, niepełnym i już dawno minionym.
Rzeczywistość zawsze będzie wyrażana w kategoriach jakichś przybliżeń — jak powyżej, w rodzinnych lub komputerowych. Żadne z nich, jak dotychczas, nie były doskonałe.
To dlatego, że my nie jesteśmy doskonali — z naszym językiem, pismem i środkami przekazu. W takiej sytuacji nawet gdyby powstało jakieś doskonałe wyjaśnienie natury Boga, nie bylibyśmy w stanie go pojąć, bo jako niedoskonałym, zabrakłoby nam zdolności poznawczych. Pismo Święte nazywa Bogiem Ojca, Syna i Ducha Świętego.5
Czy zatem mamy trzech Bogów? Czy jesteśmy politeistami? Nie! Mamy Boga Jednego i Jedynego — w Trójcy! To wyjaśnienie pozostaje na dziś najlepsze? A na jutro? Zobaczymy. Dość powiedzieć, że poznam tak, jak zostałem poznany.6
Jednym z filarów Nowego Przymierza jest nowe narodzenie! To nowe narodzenie — które jest przedmiotem innego traktatu — nie jest nowym początkiem tego, co już było. Nie jest ono tylko jakimś radykalnym nowym zwrotem. Nowe narodzenie jest narodzeniem z Boga, z Ducha, przeżyciem, które czyni mnie człowiekiem w Bogu, w Chrystusie, w Duchu.
Bez Trójjedności Boga to wszystko pozostaje piękną wprawdzie, ale tylko metaforą. Budzę się po pięknym śnie jako dawny drań, który ma tylko to szczęście, że nie wykonano na nim wyroku.
Jeśli w trakcie lektury zrodziły się w Tobie pytania, daj znać.
Masz Biblię, masz nas.
Piotr Zaremba
12 listopada 2024
Czytaj więcejPraktyczne wskazówki dotyczące duchowego wzrostu, modlitwy, roli Kościoła oraz misji ewangelizacyjnej. Artykuł z awiera również refleksje na temat duchowych darów, życia w Chrystusie oraz służby innym, pokazując, jak każdego dnia można wprowadzać w życie Boże powołanie.
12 listopada 2024
Czytaj więcejNiniejszy traktat to druga część względem traktatu „Chrzest w Duchu Świętym”. Jego celem jest pomoc w rozpoznaniu, jak Duch Święty przejawia się w życiu osoby po chrzcie w Duchu Świętym, poprzez dary takie jak prorokowanie, uzdrawianie i współczucie, oraz jak wzrastać w tych łaskach dzięki modlitwie.
10 listopada 2024
Czytaj więcejArtykuł omawia temat chrztu w Duchu Świętym jako kluczowego duchowego przeżycia chrześcijanina, wyjaśnia jego znaczenie oraz to, jak się objawia. Wskazówki i refleksje mają na celu pogłębienie wiary oraz zrozumienia tego doświadczenia, zachęcając do szczerej modlitwy i osobistego spotkania z Bogiem.
1 listopada 2024
Czytaj więcejW artykule zgłębiamy fundamentalne powody, dla których warto praktykować chrześcijaństwo, odkrywając jego duchową głębię i życiową mądrość. Skupiamy się na wdzięczności jako kluczowym elemencie codziennego życia, który wzbogaca nasze relacje z innymi oraz z samym sobą. Zastanawiamy się również nad ideą wyjścia z siebie, odkrywając, jak chrześcijaństwo kształtuje nasze postrzeganie świata i samego siebie, prowadząc do pełniejszego, bardziej satysfakcjonującego życia. To refleksja nad tym, jak duchowość może odmienić naszą codzienność i wprowadzić harmonię w relacje z Bogiem i ludźmi.
1 listopada 2024
Czytaj więcejW tym eseju badamy zawirowania wiary i zwątpienia, odkrywając, jak te dwa zjawiska są ze sobą nierozerwalnie związane. Stawiamy pytania, które wywołują w nas wątpliwości, i pokazują, że wątpliwości mogą być drogą do głębszego zrozumienia oraz osobistego spotkania z Bogiem.
20 kwietnia 2024
Czytaj więcejW artykule zgłębiamy tajemnicę Trójcy Świętej, prezentując Boga jako Ojca, Syna i Ducha Świętego. Używając metafor rodzinnych i technologicznych, staramy się zrozumieć, jak te trzy Osoby współdziałają w naszej duchowej rzeczywistości. Odkrywamy, że poznanie Boga w Trójcy jest kluczowe dla naszego zbawienia i pełni życia w Chrystusie.
Poniżej znajdziesz dane aby móc zrealizować przelew. Znajduje się tam również możliwość wpłaty w zagranicznej walucie.
Bank Millennium S.A.
Zbór Kościoła Chrześcijan Baptystów Kościół 5N