Powrót do archiwum artykułów

Trójca Święta

Opublikowane: 20 kwietnia 2024

Pisma Nowego Przymierza określają Bogiem Ojca Syna i Ducha Świętego. Ten fenomen leży u podstaw naszego poznania Boga jako w Trzech jednego lub jako Jedynego w Trójcy. Określenie „Trójca” jest terminem teologicznym. Podobnie jak wiele innych, nie występujących w Piśmie Świętym określeń, jest ono uzasadnionym i zwięzłym streszczeniem zagadnień odnoszących się do natury Boga. Dzięki nim nie tylko pełniej rozumiemy Jego samego. 
Lepiej też pojmujemy istotę naszego zbawienia!

W trzech jeden - czy to da się pojąć?

W całej otaczającej nas rzeczywistości są zagadnienia trudne do pojęcia. Wystarczy wspomnieć niepojętość natury światła, dzięki któremu żyje przyroda, lub skromnie zauważyć, że naukowcy wciąż zaskakują nas nowymi odkryciami.


 Zdaje się, że apostoł Paweł ma rację, gdy zestawia refleksję o złożoności Boga ze spostrzeżeniem o złożoności człowieka.¹ Podobnie jak człowiek jest istotą trójdzielną,² a jednocześnie jedną, tak trójdzielny jest Bóg, a przecież jeden i niepodzielny. Jasne?

 Może nie wszystko w pełni, ale to nie przeszkadza nam żyć i cieszyć się pełnią tego, że zostaliśmy stworzeni na obraz i podobieństwo Boga!³

¹ 1 Kor 2:10-12
² 1 Ts 5:23
³ Rdz 1:26-27; J 10:10

Ojciec, Syn i Duch - kto był pierwszy?

Nie bez związku z planem stworzenia i zbawienia człowieka Bóg przedstawił nam swoją naturę w kategoriach rodzinnych. Te kategorie pozostają najlepsze. Podobnie jak w rodzinie jest element ojcowski, matczyny i dziecięcy, tak Bóg objawia nam się jako Ojciec, Syn i Duch (w języku hebrajskim duch jest słowem rodzaju żeńskiego, choć w tym języku rodzaj gramatyczny rzeczownika, podobnie jak w języku polskim, nie musi rozstrzygać o płci).
 Jednak każdy słowny opis rzeczywistości jest niepełny. Bierzemy z niego to, co przybliża nas do zrozumienia stanu rzeczy. Na to, co nadal niejasne, szukamy innych przybliżeń. To prawda, że opis Boga w kategoriach rodzinnych nasuwa myśl o tym, że musiało być jakieś stadium istnienia, w którym Bóg Ojciec był sam, bez Ducha i Syna. Tego jednak nie da się wyłuskać z Biblii. Z niej wynika raczej to, co łatwiej nam w naszych czasach przedstawić na przykładzie komputera. Komputery bowiem też są, z grubsza rzecz biorąc, trójdzielne. Składa się na nie: jednostka główna, monitor i programy. Każdy element ma odrębną tożsamość, lecz już w najgłębszym zamyśle każdy z nich funkcjonuje w związku z pozostałymi. Podobnie jak nie wiedzielibyśmy, co się dzieje w jednostce głównej, gdyby nie objawiało się nam to na monitorze, tak nie wiedzielibyśmy, co się dzieje w Ojcu, gdybyśmy nie zobaczyli tego w Jezusie Chrystusie.4 I podobnie jak żadna praca nie posunęłaby się bez programu — mimo najlepszej jednostki głównej 
i najwspanialszego monitora — tak bez Ducha nie można by mówić o naszym nowym, pełnym życiu. W komputerze wszystko jest ważne. Wszystko też było pierwsze.
 I podobnie jak w komputerze części pozostają w stałym stosunku do siebie, tak w Bogu, Jego Osoby pozostają 
w stałym stosunku do siebie i różnią się od siebie tym wzajemnym ustosunkowaniem. Ojciec pozostaje Ojcem 
w stosunku do Syna i nigdy nie będzie czyimkolwiek Synem, Syn pozostaje Synem w stosunku do Ojca i nigdy nie wyrośnie na kolejnego Ojca — Duch przenika całą Świętą Istotę i na zawsze pozostanie Jej Siłą Sprawczą.

4 J 1:14-18; 14:8-11; Hbr 1:1-2

Dlaczego nam tak zależy na tej Trójcy?

Objawienie Boga w Jego Trójjedności raz po raz ożywia sprzeciw i prowadzi do kontrowersji. Czy zatem, w imię jedności, nie można by tych spraw przemilczać? Można próbować. Rzecz w tym, że odrodzony umysł tym bardziej rwie się do harmonii z Bogiem, a uwolniony człowiek tym bardziej chce korzystać z możliwości, które stwarza wolność 
w Chrystusie. Żyć bez poznania Boga w Trójcy to wyciąć najwspanialsze i najpiękniejsze karty objawienia Nowego Przymierza i umartwiać się trwaniem w Przymierzu Starym, niepełnym i już dawno minionym.

Nauka o Trójcy - czy to nie najlepsze wyjaśnienie złożoności Boga?

Rzeczywistość zawsze będzie wyrażana w kategoriach jakichś przybliżeń — jak powyżej, w rodzinnych lub komputerowych. Żadne z nich, jak dotychczas, nie były doskonałe.
 To dlatego, że my nie jesteśmy doskonali — z naszym językiem, pismem i środkami przekazu. W takiej sytuacji nawet gdyby powstało jakieś doskonałe wyjaśnienie natury Boga, nie bylibyśmy w stanie go pojąć, bo jako niedoskonałym, zabrakłoby nam zdolności poznawczych. Pismo Święte nazywa Bogiem Ojca, Syna i Ducha Świętego.5
 Czy zatem mamy trzech Bogów? Czy jesteśmy politeistami? Nie! Mamy Boga Jednego i Jedynego — w Trójcy! To wyjaśnienie pozostaje na dziś najlepsze? A na jutro? Zobaczymy. Dość powiedzieć, że poznam tak, jak zostałem poznany.6

5 Teksty mówiące o Bogu jako Osobie: Rdz 4:26; 12:8; Wj 3:14; 20:7; Ps 20:8
  Teksty mówiące o osobach Trójcy jako o Bogu: Bóg-Ojciec: 1Kor 8:6; Syn Boży: J 1:1,18; Rz 9:5; Flp 2:6; Tt 2:11-13; Hbr 1:8; 1 J 5:20; Duch Święty: Dz 5:3-4; 1Kor 3:16. Teksty te przemawiają za troistością Osoby Boga.
  Teksty mówiące o jedności Osób Boga: Ojciec — Syn: J 1:1; Ojciec — Duch Święty: J 14:21, 23 wraz z Rz 8:9, 11; Syn — Duch Święty: Rz 8:9-11; 2 Kor 3:17
  Teksty mówiące o wzajemnej relacji Osób w Osobie Boga: Ojciec — Syn: Mt 3:17; J 1:18; 3:16; 5:19-29; Dz 17:31 1Kor 8:4-6; 15:28; Kol 1:15-20; 2:9n; Hbr 1:2-14; Ojciec — Duch Święty: J 3:34; 14:26; 15:26; 1Kor 2:10:12; Syn — Duch Święty: Mt 3:17; J 15:26; o wszystkich Osobach: Mt 28:19; Ef 4:3-6.
6 1 Kor 13:12; 1 J 3:2
biblia

Bóg w Trójcy. 
Tak! Narodziłem się z Boga!

Jednym z filarów Nowego Przymierza jest nowe narodzenie! To nowe narodzenie — które jest przedmiotem innego traktatu — nie jest nowym początkiem tego, co już było. Nie jest ono tylko jakimś radykalnym nowym zwrotem. Nowe narodzenie jest narodzeniem z Boga, z Ducha, przeżyciem, które czyni mnie człowiekiem w Bogu, w Chrystusie, w Duchu.
 Bez Trójjedności Boga to wszystko pozostaje piękną wprawdzie, ale tylko metaforą. Budzę się po pięknym śnie jako dawny drań, który ma tylko to szczęście, że nie wykonano na nim wyroku.

Co z tekstami które przeczą Trójjedności?

Można powiedzieć, że w życiorysie Boga i w Jego planie zbawienia miało miejsce coś zdumiewającego. Syn Boży na pewien czas stał się człowiekiem. Wszechobecny i niewidzialny Bóg stał się dla nas widzialny, namacalny i rozdarty w Jezusie.7 W tym kontekście należy rozumieć fragmenty, które pozornie przeczą Trójjedności Boga, jak choćby 
1 Kor 15:23-28.
7 Mt 27:46; Rz 8:3; Ga 4:4-5; Flp 2:5-11; Kol 1:15-20; 1J 1:1-4

A zatem, w imię Boga - do pisma!

Pismo Święte prowadzi do wniosku, że istnieje8 tylko jeden9 żywy,10 prawdziwy,11 wieczny i niezmienny Bóg:12 Ojciec, Syn i Duch Święty — będący w tych Trzech Osobach jednym i tym samym Bogiem, Duchem13 nieskończonym,14 Stwórcą niestworzonym;15 w dziele wszechmocnym,16 w czynach łaskawym,17 w sądzie sprawiedliwym18 — we wszystkim doskonałym,19 objawionym nam w Chrystusie Jezusie,20 godnym najwyższej czci ze strony swego stworzenia.21
8    J 4:24; 1Ts 1:9; Hbr 11:6
9    Pwt 6:4; Ps 90:2; Mk 12:29; Ef 4:6
10   Wj 3:14; Jr 10:10; J 5:26; Dz 17:25; 1Ts 1:9; Hbr 11:6
11   J 17:3
12   Lb 23:19; Pwt 32:40; Ps 90:3; 33:11; 102;27-28; Jr 10:10; Iz 40:28; Ml 3:6; Jk 1:17
13   Łk 24:39; J 1:18; 4:24; Dz 17:24; 1Tm 1:17; 6:15-16
14   1 Krl 18:20-40; Ps 139:7-12; Ps 147:5; Prz 15:3; Iz 44:6; Jr 23:23; Mt 10:29.30; 28:19-20; Dz 1:8; 17:24n; Ef 3:21; Hbr 4:13; Rz 11:33; Obj 1:8; 21:6; 22:13
15   Wj 3:14; Ps 104:24; J 5:26
16   Rdz 17:1; 18:10-14; 2 Krl 6:5-7; Ps 115:3; Jr 32:15; Mt 14:22-33; 19:26; Mk 4:35-41; Ef 1:5.9; Flp 2:13; Hbr 6:18; Obj 4:8
17   Mt 19:7; Rz 2:4
18   Pwt 32:4; Ps 7:9-12
19   Rdz 17:1; 2Krl 8:27; Ps 139:7; Iz 6:3; Mt 5:48; Dz 17:27; Hbr 4:13; Rz 14:26; 1 Tm1:17; Obj 4:8
20   J 1:18; Hbr 1:2-3
21   Ps 145:3

Bóg Ojciec

Bóg Ojciec objawia nam się w Piśmie Świętym jako Władca od nikogo i niczego niezawisły, który w doskonałych swych planach czyni wszystko, co zechce,22 czy to w dziele stworzenia, czy ramach swej opatrzności, czy też w dziele odkupienia.23
22 Jb 9:11n; 12:13-25; Kzn 7:13; Iz 14:27; 43:13; Rz 10:6-7; 1 Kor 15:28
23 Jb 9:1-10; 12:15; Dn 4:14, 29, 31-34; Rz 9:15-18

Syn Boży

Jezus Chrystus objawia nam się w Piśmie Świętym jako Bóg z Boga,24 Jednorodzony Syn z Ojca;25 w Nim, przez Niego i dla Niego wszystko zostało stworzone, On wszystko poprzedza i podtrzymuje byt wszystkiego.26 W oznaczonym czasie,27 poczęty z Ducha Świętego,28 narodził się z Dziewicy Marii29 — będąc prawdziwym Bogiem stał się prawdziwym człowiekiem.30 Dzielił nasz ludzki los31 i sam będąc bez grzechu,32 wziął na siebie grzech świata,33 a umierając na krzyżu stał się doskonałą ofiarą — tak zgładził nasze grzechy, wykupił z niewoli grzechu, przejednał gniew Boży, stał się jedynym Zbawicielem i jedynym Pośrednikiem między Bogiem a ludźmi. Złożony w grobie, dnia trzeciego zmartwychwstał w namacalnym ciele, wstąpił na niebiosa, gdzie siedząc po prawicy Boga, wstawia się za nami.
24 J 1:1; 14:11
25 J 1:14, 18
26 Kol 1:15-19; Hbr 1:2-3
27 Dz 17:30n; Ga 4:4
28 Łk 1:35
29 Łk 1:26n
30 Flp 2:6-7; 1 J 4:3
31 Ga 4:4
32 Iz 53:9; 1P 3:18
33 J 1:29; 1 J 2:2

Duch Święty

Duch Święty objawia nam się w Piśmie Świętym jako Osoba.34 Pochodzi On od Ojca i Syna,35 by mieć udział w dziele stworzenia i zbawienia.36 On uskutecznia Boże plany,37 przekonuje świat o grzechu, sprawiedliwości i sądzie.38 W dzień Pięćdziesiątnicy zstąpił na wierzących dając początek istnieniu Kościoła,39 darząc ich różnorodnością Bożej łaski, jawiąc się w nich przez owoce Chrystusowego życia,40 pouczając i prowadząc.41 W kim On zamieszkuje — kto w Nim jest ochrzczony, na nowo zrodzony — ten jest dzieckiem Bożym, nowym stworzeniem, człowiekiem w Chrystusie,42 naglonym, by w Nim odnaleźć swoją pełnię.43
34 Duch Święty Osobą: J 14:16-17.26; 16:13; Dz 11:12; 15:28; 16:6.7; 1Kor 12:4-13; Ef 4:30 Bóstwo Ducha: J 15:26; 1Kor 2:10:13; naprzemienne występowanie Duch Chrystusowy, Duch Boży, Chrystus w Rz 8:9-10
35 J 15:26; 16:14-15
36 Rdz 1:2; J 3:5-7; Dz 2:1-3
37 Za 4:6
38 J 16:8-11; Obj 2:7.11.17.29; 3:6.13.22
39 Łk 24:47-49; Dz 1:4-5.8; 2:2-13; 8:14-17; 10:44-48; 11:14-18; 19:1-6; 1 Kor 12:13
40 1 Kor 12-14; Ga 5:16-25
41 Dz 16:6-7
42 J 7:37-39; Dz 19:1-6; Rz 8:9.14-17
43 1 Kor 9:16.26-27; 15:10; Ga 5:17; Flp 3:13-14
piotr

Jeśli w trakcie lektury zrodziły się w Tobie pytania, daj znać.
Masz Biblię, masz nas.

Piotr Zaremba

Wspieraj nas

Poniżej znajdziesz dane aby móc zrealizować przelew. 
Znajduje się tam również możliwość wpłaty w zagranicznej walucie.